Deu anys de la imatge que va certificar el retorn de la llúdriga al riu Tenes

El 6 de juny de 2014 una càmera de fotoparany, instal·lada al riu Tenes al seu pas per Santa Eulàlia de Ronçana, captava una instantània del mamífer

Una fotografia presa el 6 de juny de 2014 a la 1:03 hores de la matinada a Santa Eulàlia de Ronçana va certificar el retorn de la llúdriga al riu Tenes, quatre dècades després de la seva extinció a tota la conca del Besòs. Es convertia en una magnífica i esperada notícia.

Els artífexs de la troballa van ser-hi l’aleshores responsable de Medi Fluvial del Consorci Besòs Tordera, Manel Isnard, jubilat el passat mes de desembre, juntament amb membres del Grup Ornitològic del Tenes (GOT) i d’altres experts, i amb la col·laboració del Museu La Tela de Granollers, que va cedir les càmeres de fotoparany. Segons els experts, l’exemplar fotografiat es corresponia a una femella, d’uns 9 kg de pes i 1,10 metres de longitud.

Avui tot just es compleixen deu anys d’aquella fotografia, un període de temps durant el qual s’ha comprovat com l’espècie s’ha estès per tota la conca, també a la de la Tordera, i s’ha pogut ratificar la seva reproducció a diferents punts.

L’any 2018 es posa en marxa el “Projecte de seguiment de la llúdriga a les conques del Besòs i la Tordera”, una línia d’investigació, impulsada conjuntament entre el Consorci Besòs Tordera, la Fundació Barcelona Zoo i l’Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals de la Universitat Autònoma de Barcelona (ICTA-UAB), a través dels observatoris del Besòs i la Tordera (actual Observatori RIVUS). Posteriorment, i amb la seva creació, s’afegirà la Fundació RIVUS i es comptaria amb la col·laboració del Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural de la Generalitat de Catalunya. Els treballs de seguiment, a càrrec de l’investigador Arnau Tolrà, s’inicien la tardor de 2018.

Cronologia de les principals fites i dades obtingudes amb aquest projecte de seguiment:

• Abril 2019:  Els primers resultats d’aquest projecte confirmen que la llúdriga està àmpliament distribuïda per ambdues conques. En el cas de la Tordera, es detecta gairebé per tota la conca, i en el cas del Besòs, a tots els seus rius i especialment als cursos mitjans. Aleshores, la xifra estimada d’exemplars de l’animal a la conca del Besòs es troba entre 4 i 5, i en el cas de la Tordera, entre 7 i 10.
  • Any 2019: Es documenta el primer cas de reproducció a la Tordera.
  • Any 2020: Es confirma de nou la reproducció a la Tordera, on ja es comptabilitzen 5 grups familiars. Aquest any s’assoleix una altra fita: la reproducció de l’espècie en ambdues conques, ja que es capten les primeres imatges d’un grup familiar de llúdrigues a la conca del Besòs. Aquestes imatges són de gran transcendència, pel fet que suposen la primera evidència visual de la reproducció de l’espècie en aquesta conca després de la seva extinció durant la segona meitat del segle XX. En aquests moments, es calcula que al Besòs hi ha 10 exemplars i a la Tordera, 20.
  • Abril 2021: Es detecta un nucli familiar de llúdrigues al riu Ripoll. Es tracta d’una femella amb una cria, d’uns 7 o 9 mesos, a més de mínim un mascle adult i una femella solitària. Es tractaria doncs d’un mínim de quatre llúdrigues allunyades del nucli principal.En aquells moments, es tenen identificats cinc grups familiars a la conca de la Tordera i dos a la del Besòs. La població se situa aproximadament en 14 llúdrigues a la conca del Besòs i de mínim 20 a la Tordera.
  • Desembre 2021: Es certifica la reproducció de la llúdriga a la baixa Tordera després de més de quaranta anys. Les imatges captades al llarg de l’any mostren el probable mascle reproductor, la femella amb les cries d’uns sis mesos d’edat i la femella amb les cries d’uns vuit mesos d’edat. Les dues cries van néixer a principis d’hivern de 2021 i, després de passar aproximadament deu mesos seguint i aprenent de la mare, es van dispersar durant la tardor de 2021.

A partir de la informació recollida al llarg d’aquests anys de seguiment, actualment s’està treballant en l’elaboració d’un informe que permeti recollir els aspectes més rellevants de l’ecologia de la llúdriga en ambients antropitzats per a la conservació dels hàbitats i de l’espècie a les conques del Besòs i de la Tordera.