Consorci Besòs Tordera

El Consorci Besòs Tordera és l’administració titular de la Fundació RIVUS. Sota la denominació inicial de Consorci per a la Defensa de la Conca del riu Besòs, l’ens es va fundar el 29 de febrer de 1988, en un moment de la nostra història en què aquests entorns fluvials estaven molt malmesos, amb unes brutals pressions urbanístiques i industrials que els havien convertit en autèntiques clavegueres a cel obert.

Amb l’aprovació, per part de la Generalitat de Catalunya, del Pla de Sanejament i l’impuls del món local per recuperar els nostres rius, el Consorci va començar a posar en marxa una a una les diferents Estacions Depuradores d’Aigües Residuals (EDAR) i a desplegar una important xarxa de col·lectors interceptors perquè l’aigua bruta hi arribés abans d’anar als rius. És a dir, els sistemes de sanejament van arribar a la conca del Besòs per posar fi a l’abocament de les aigües residuals als nostres rius.

L’any 2016, el Consorci amplia el seu àmbit d’actuació a la conca de la Tordera i esdevé aleshores Consorci Besòs Tordera.

Actualment, el Consorci està integrat per 68 ens, dels quals 64 són municipis del Barcelonès, Moianès, Osona, Vallès Occidental i Vallès Oriental, amb una població al voltant de 2.400.000 habitants. La resta són la Diputació de Barcelona, l’Àrea Metropolitana de Barcelona, el Consell Comarcal del Vallès Oriental i el Consorci per a la Gestió dels Residus del Vallès Oriental.

Tres dècades després de la seva creació, el Consorci ha aconseguit fer realitat un somni que semblava inassolible. Els nostres rius estan plens de vida, hi podem veure gran varietat de peixos, més de 300 tipus d’aus, algunes de molt emblemàtiques, com el blauet, i fins i tot s’ha aconseguit el retorn de la llúdriga.

És en aquest punt que el Consorci decideix fer un pas més i impulsa la creació de la Fundació RIVUS, una entitat que vol esdevenir l’espai de referència dels “amics dels rius”, per poder continuar vetllant, amb més força i amb més eines, per aquests entorns.

Si vols conèixer més sobre el Consorci Besòs Tordera, visita’ns a besos-tordera.cat.