Detectat un nucli familiar de llúdrigues al riu Ripoll

Durant les investigacions s’han identificat quatre exemplars d’aquest mamífer en una zona on fins ara no es tenien evidències del seu establiment

En el context del “Projecte de seguiment i estudi de la llúdriga a les conques del Besòs i de la Tordera”, que estan duent a terme l’Observatori RIVUS, dins la Fundació RIVUS, i la Fundació Barcelona Zoo, s’ha confirmat la presència d’un nou nucli familiar de llúdrigues al riu Ripoll, que se suma al primer cas de reproducció a la conca detectat l’any passat en un altre afluent important del Besòs.

Els primers indicis del nou territori de cria es van obtenir fent els treballs de seguiment de l’espècie la tardor passada. “Em va sorprendre la gran activitat de llúdriga en aquest sector del Ripoll. Trobar un nombre d’excrements per sobre d’un llindar determinat en un tram sol ser indicatiu de la presència d’un grup familiar, ja que les famílies marquen tres vegades més i tenen menys mobilitat”, explica l’Arnau Tolrà, biogeògraf i investigador responsable d’aquesta línia de seguiment.

Davant la detecció d’aquest fet, es van instal·lar algunes càmeres de fototrampeig a la zona, que finalment han enregistrat una femella amb una cria, d’uns 7 o 9 mesos, a més de mínim un mascle adult i una femella solitària. Es tractaria doncs d’un mínim de quatre llúdrigues allunyades del nucli principal. “Aquesta és una excel·lent notícia que referma l’establiment de la llúdriga a la conca del Besòs, ja que amb tan sols una femella reproductora la viabilitat de la seva població quedava massa supeditada a l’entrada d’individus de conques externes”, matisa Tolrà. “La nova zona de reproducció compleix amb tots els requisits per a l’espècie que estem avaluant, entre els quals destaca una estructura de l’hàbitat fluvial òptima, l’abundància d’aliment i la tranquil·litat”, afegeix.

Recordem que durant els darrers dos anys (2019 i 2020 a la Tordera i 2020 també al Besòs) s’ha assolit la fita més esperada: les llúdrigues s’han reproduït en ambdues conques per primera vegada després de la seva extinció local a finals del segle passat (vegeu notícia). En total, s’han identificat cinc grups familiars a la conca de la Tordera i, amb aquesta darrera troballa, dos a la del Besòs. La població actual se situa aproximadament en 14 llúdrigues a la conca del Besòs i de mínim 20 a la Tordera.

Un dels principals objectius que es persegueix amb aquest projecte de seguiment -que compta també amb el suport del Consorci Besòs Tordera i l’ICTA-UAB i el patrocini de Grifols i Freudenberg– és establir mesures de conservació que permetin la protecció de l’espècie i de tota la seva comunitat ecològica. Els resultats permetran integrar nous criteris ecològics en la gestió del medi fluvial.