Una vuitantena de persones participen en la primera caminada ItineraRius celebrada ahir diumenge a Santa Maria de Palautordera

Durant el recorregut, de poc més de 7 km, es va resseguir l’entorn del riu Tordera i es va conèixer el patrimoni que l’envolta

Tots els assistents, dividits en dos grups, van poder visitar l’EDAR Santa Maria de Palautordera i conèixer aquesta part del cicle de l’aigua

Ahir diumenge 16 d’abril va tenir lloc laprimera caminada dins el nou cicle ItineraRius a l’entorn del riu Tordera al seu pas per Santa Maria de Palautordera, que va aplegar una vuitantena de caminaries, amb un nombrós públic familiar. Tocades les 9:30 hores es va iniciar el recorregut, a la zona esportiva del Temple, que va transcórrer per un espai de mosaic agrícola i forestal de la plana fluvial, que va aproximar la gent al patrimoni natural, arquitectònic i hidràulic de la zona: com les masies de Can Formiga (s.XVII), de Can Jan (s.XVI) i de Can Carbonell (s.XVII); el Molí del Bacó (s.XII) i el Molí del Pedrenyal (s.XVII), i les antigues indústries Can Guarro (s.XVIII), dedicada a la fabricació de paper i cartolines, i Can Guiñau, vinculada al tèxtil. També es va creuar el pont de ferro que es va construir l’any 1934 per facilitar l’accés a aquesta fàbrica als seus treballadors.

L’itinerari va comptar amb el guiatge de Xavier Muntasell, tècnic de l’Àrea de Turisme de l’Ajuntament del municipi, expert de la zona que va explicar algunes de les principals característiques i curiositats d’aquests diferents punts d’interès.

Una mica abans de la meitat del recorregut, i cap a les 11 hores, es va fer parada i visita guiada per dins de les instal·lacions de l’Estació Depuradora d’Aigües Residuals (EDAR) Santa Maria de Palautordera, on experts en la matèria van explicar als assistents els processos als quals se sotmeten les aigües residuals fins a obtenir-ne aigua depurada, que és abocada en condicions òptimes per fer possible la vida aquàtica al riu.

Durant la passejada, que va finalitzar a la mateixa zona de sortida cap a les 13.15 hores, es va palesar la manca de pluges que fa que en aquests moments el riu Tordera estigui totalment eixut en molts dels seus trams.

ItineraRius, impulsat pel Consorci Besòs Tordera i la Fundació RIVUS, neix amb l’objectiu d’acostar d’una manera respectuosa i conscient la ciutadania als rius de les conques del Besòs i de la Tordera, descobrint camins fluvials plens de patrimoni natural, hidràulic i històric, així com de biodiversitat, dotant així de valor afegit la part esportiva d’aquest tipus d’activitats.

La pròxima cita d’aquest cicle tindrà lloc el 14 de maig i s’emmarca dins la iniciativa Let’s Clean Up Europe, que consisteix en la recollida de residus del medi natural. En aquest cas, els participants podran col·laborar amb el manteniment i la preservació del tram del riu Besòs comprès entre els municipis de Montornès del Vallès, Montmeló i Martorelles, catalogat Xarxa Natura 2000 per la Unió Europea. Les persones interessades tindran opció de dur a terme també una visita guiada a una EDAR, en aquest cas a l’EDAR Montornès del Vallès. Les inscripcions per prendre part de l’activitat ja estan obertes a la web de la Fundació RIVUS.