Èxit de participació en la presentació oficial de la Fundació RIVUS en el marc del IV Congrés de l’Aigua a Catalunya

#jornadaRIVUS va tenir lloc ahir i va comptar amb set ponències i una taula rodona dedicada a Ètica i Medi Ambient

Una quarantena de persones van assistir a la presentació i prop d’una cinquantena la van seguir via streaming durant tot el matí

La Fundació RIVUS va celebrar ahir la #jornadaRIVUS en el marc del IV Congrés de l’Aigua a Catalunya, organitzat per l’Associació Catalana d’Amics de l’Aigua (ACAA) a l’Auditori CosmoCaixa, que va servir per dur a terme la presentació oficial de l’entitat i per posar sobre la taula temes d’interès vinculats al sanejament i als entorns fluvials. La sessió es va celebrar a la Sala Beta d’aquest recinte on va comptar amb una quarantena d’assistents i, a més, es va retransmetre en directe a través del canal de YouTube de l’entitat, on va comptar amb una cinquantena de seguidors durant tot el matí.

La sessió es va iniciar tocades les 9 de matí amb el Bloc I: Presentació de la Fundació RIVUS, que va comptar amb la intervenció d’Albert Solà, membre del patronat de la Fundació, qui va explicar quins objectius persegueix aquesta entitat i els principals eixos que vertebren la seva activitat: educació ambiental, recerca i innovació, la promoció d’activitats, el voluntariat i l’RSC. L’estrena del vídeo de presentació de la Fundació va servir per posar el punt i final a aquesta primera part.

El Bloc II, dedicat a R+D+I, el va iniciar Manel Poch, catedràtic de la Universitat de Girona (UdG) i membre del Consell Assessor de la Fundació RIVUS, amb la ponència marc “La R+D+I en el món de l’aigua: un ecosistema complex en marxa”. Per la seva banda, Begoña Martínez, cap de Territori del Consorci Besòs Tordera, va exposar les línies i projectes de recerca, desenvolupament i innovació que s’estan duent a terme en col·laboració amb la Fundació RIVUS. Seguidament, Rosario Arnau, tècnica d’I+D+i a FACSA, va aprofundir en les tècniques innovadores del projecte de diagnòstic hidràulic del digestor anaerobi de Granollers com un exemple concret a l’entorn de sanejament.

Eugènia Martí, investigadora del CSIC-Centre d’Estudis Avançats de Blanes (CEAB), va explicar les estratègies i tècniques per millorar els rius de demà a través de la plataforma experimental Urban River Lab (URL). A continuació, Narcís Prat, catedràtic Emèrit d’Ecologia de la Universitat de Barcelona (UB), va exposar l’evolució de l’estat de qualitat de la conca del Besòs des d’una perspectiva històrica i a partir de l’ús de bioindicadors.

Per tancar aquest segon bloc, Juli Mauri, cap de la Unitat de Conservació i Coneixement del Zoo de Barcelona, va exposar el projecte d’estudi i seguiment de la llúdriga a les conques del Besòs i de la Tordera com a exemple d’acció col·laborativa de recerca i conservació. En el marc d’aquesta ponència es va estrenar el vídeo de la línia de seguiment de llúdriga.

Per últim, la taula rodona “Ètica i Medi Ambient” va centrar el tercer i darrer bloc, iniciada amb unes paraules de Martí Boada, President del Consell Assessor de la Fundació RIVUS. Es va comptar amb la presència d’Alba Cabañas, sòcia directora de Sustain Thinking; Carme Miralles, vicerectora de Campus, Sostenibilitat i Territori de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), i Aida Vila, responsable de Projectes al Departament d’Integritat de Greenpeace Internacional. El debat va estar moderat per la Míriam Viaplana, del portal Món Sostenible. La temàtica es va abordar des de les diferents perspectives de les participants, prenent com a eix central la col·laboració públic-privada en un ferm compromís per la millora i conservació del medi ambient.

A la cloenda, Josep Monràs, president de la Fundació RIVUS i del Consorci Besòs Tordera, fa traslladar l’agraïment personal a tots els participants a la jornada i als excel·lents ponents per aportar reflexions.

Monràs va concloure que “La fundació ha de contribuir a la societat com un element per sacsejar l’opinió i la reflexió en benefici del riu i del medi ambient”.

La jornada es troba disponible al canal de YouTube de la Fundació RIVUS

#jornadaRIVUS