El programa educatiu ‘Descobreix el riu’ ha rebut aquest curs més de 4.500 estudiants

Durant el curs escolar 2021-2022, 4.556 alumnes d’una vuitantena d’escoles i instituts procedents de 23 municipis de les conques del Besòs i de la Tordera han pres part del programa d’educació ambiental Descobreix el riu, que impulsa la Fundació RIVUS.

En total, aquest curs s’han ofert 11 activitats per a Educació Primària i 9 per a Educació Secundària Obligatòria, Batxillerat i Cicles Formatius. Durant la primera meitat del curs, les restriccions i la conjuntura provocada per la COVID-19 encara va afectar la normal realització d’algunes de les activitats, com ara les visites a les estacions depuradores, que es van reprendre els darrers mesos del curs, tot i que el programa ha recuperat xifres de participació similars a les que assolia abans de la pandèmia.

‘Vida d’un riu’, sortida d’un dia on es realitza un itinerari amb parada a tres punts de la conca (curs alt, curs mitjà i curs baix/desembocadura), ha estat l’activitat més sol·licitada, amb 1.649 alumnes. El taller a l’aula ‘Bèsties i bestioles de riu’, amb 624 estudiants, ha estat la segona més demanada. De prop, l’han seguit el taller ‘El riu a l’escola’, amb 588 alumnes, i ‘Coneguem la depuradora’, amb 509 participants. La resta per nombre de participants han estat: ‘Rius de conte’ (311), ‘El joc de l’Aiguòmetre’ (280), ‘Els ocells posen nota al riu’ (262); ‘De la depuradora al riu’ (181), ‘El meu riu en viu’ (100) i ‘L’estat ecològic dels rius’ (52).

Enguany, els municipis participants han estat: Badalona, Barcelona, Caldes de Montbui, Canovelles, Castellar del Vallès, Granollers, l’Ametlla del Vallès, la Roca del Vallès, les Franqueses del Vallès, Lliçà d’Amunt, Martorelles, Mollet del Vallès, Montcada i Reixac, Montmeló, Montornès del Vallès, Montseny, Parets del Vallès, Sant Adrià de Besòs, Sant Pere de Vilamajor, Santa Maria de Palautordera, Vallgorguina i Vilanova del Vallès.

Els centres educatius interessats a participar en el programa per al curs 2022-2023 poden obtenir més informació aquí. Les inscripcions ja es poden formalitzar al telèfon 93 842 93 61 o a l’adreça electrònica apren@apren.cat d’Aprèn Serveis Ambientals, empresa encarregada d’impartir el programa educatiu. Poden sol·licitar qualsevol d’aquestes activitats els centres educatius dels 64 municipis que forment part del Consorci Besòs Tordera, tots ells de les conques del Besòs i de la Tordera.

L’objectiu d’aquest programa és acostar a les generacions més joves l’estudi de les conques del Besòs i la Tordera, dels seus rius i els seus entorns, per donar a conèixer la seva importància, els valors de la vida que s’hi amaga, així com una visió global de l’aigua, dels seus aprofitaments, dels impactes i de les accions endegades per corregir-los. També incorpora activitats adreçades a conèixer millor el cicle de l’aigua i el funcionament de les Estacions Depuradores d’Aigües Residuals (EDAR).

Descobreix el riu va néixer el curs 1995-1996 impulsat pel Consorci Besòs Tordera. Des d’aleshores, ha rebut prop de 125.000 alumnes.