Celebrada una jornada tècnica sobre “La comunicació ambiental a l’administració local”

Una vintena de tècnics de Comunicació i Medi Ambient procedents d’ajuntaments de les conques del Besòs i la Tordera, a més de gestors ambientals, periodistes i responsables de comunicació d’entitats supramunicipals, han assistit a la “Jornada Tècnica: La Comunicació Ambiental a l’Administració Local”, celebrada fa uns dies a la seu del Consorci Besòs Tordera i organitzada per aquest ens, juntament amb l’Ajuntament de Granollers i la Fundació RIVUS, amb la col·laboració de l’ICTA-UAB.

Durant la sessió s’han analitzat les principals problemàtiques que pateix actualment la comunicació ambiental dins l’àmbit local i s’han definit un total de set accions per millorar-la

Durant la primera part de la matinal els periodistes Joaquim Elcacho, especialitzat en Medi Ambient i redactor a La Vanguardia, i Ferran Polo, redactor a El9Nou, han explicat la seva dilatada experiència en el tractament d’aquest tipus d’informacions i com ha variat la sensibilitat ciutadana i dels mateixos mitjans envers aquestes temàtiques. Seguidament, ha tingut lloc una taula rodona amb torn obert de preguntes on els assistents han pogut exposar i debatre sobre aquelles qüestions d’interès.

Durant la segona part de la jornada s’ha dut a terme un taller participatiu durant el qual s’ha fet una diagnosi de com és actualment la comunicació ambiental a les administracions i s’han detectat quines són les cinc principals problemàtiques que pateix i que dificulten que temes importants transcendeixin a la ciutadania: manca de conscienciació ambiental per part de la ciutadania; manca de coordinació interna i de treball conjunt entre els departaments de les administracions locals; dèficit i poca inversió en els canals comunicatius emprats; missatges que sovint dificulten el seu impacte en la societat, i manca de rellevància i inversió en els aspectes ambientals.

Després del posterior debat i de la posada en comú de criteris sobre com hauria de ser la comunicació ambiental per fer-la arribar d’una manera més efectiva a la ciutadania, s’han definit i ponderat fins a 7 accions concretes per millorar-la que a títol indicatiu són:

1. Fer una diagnosi prèvia i planificar els continguts a comunicar
  2. Potenciar l’educació ambiental entre la ciutadania
  3. Millorar el missatge (més visual, fent ús de més infografies i imatges, influencers, etc.)
  4. Crear experiències per tal de fer transcendir la informació: gamificació, jornades, excursions, campanyes per bonificar les bones pràctiques en matèria ambiental
  5. Diversificar els canals
  6. Millorar les dinàmiques comunicatives dins les administracions
  7. Donar informació dels indicadors ambientals

L’objectiu de la jornada La comunicació ambiental a l’administració local ha estat definir de manera participativa una estratègia per millorar la comunicació entre l’administració i la ciutadania, especialment en l’àmbit dels espais fluvials i les actuacions que s’hi duen a terme per a la seva millora i conservació.

Com arribar al gran públic? Com trencar els tòpics? Com crear canals de flux d’informació entre l’administració local i la ciutadania per aquesta temàtica específica? Aquestes són tres de les qüestions que es posaren de manifest el mes de desembre de 2022 a partir de l’informe Anàlisi històrica dels seguiments ecològics i socials del riu Congost al seu pas per Granollers en el marc del repte de connectivitat ecològica del projecte INTERLACE[1]. En l’estudi s’analitzaren les percepcions socials del riu Congost al seu pas per Granollers a través d’enquestes que han permès constatar que, en general, la població usuària desconeix les actuacions que s’han dut a terme per la millora de l’entorn fluvial. Aquests resultats motiven la necessitat de canvis en les estratègies de comunicació ambiental i insten a fer-ho d’una manera efectiva, integral i participativa entre els diferents actors implicats.

La jornada també s’ha inclòs dins el projecte H2O Connecta, impulsat per la Fundació RIVUS, i que té com a principal objectiu contribuir en la millora de la connexió riu-societat per a una major valorització de l’entorn immediat. És finançat per la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (FECYT) del Ministerio de Ciencia e Innovación i compta també amb cofinançament del Consorci Besòs Tordera.

[1] Treball impulsat per l’Ajuntament de Granollers en el marc del projecte europeu INTERLACE i elaborat per la Fundació RIVUS en col·laboració amb el Consorci Besòs Tordera.