Un treball sobre la presència de plàstics al riu Tordera i un altre sobre la flora invasora a la conca del riu Besòs, guanyadors del VIII Premi de Treballs Acadèmics Sergi Mingote

En total, s’han distingit cinc treballs procedents d’instituts de Barcelona, Blanes, Canovelles i Granollers

El treball de recerca “Cuidem la Tordera?”, de l’Andrea Contreras, de l’Institut S’Agulla (Blanes), i el treball escrit de mòdul “Estudi florístic d’espècies invasores a la conca del riu Besòs”, de l’Alba Garcia i la Katyha Jisela Mencia, de l’Institut Rambla Prim (Barcelona), s’han endut els primers premis de la vuitena edició del Premi de Treballs Acadèmics Sergi Mingote.

També s’han atorgat dos accèssits dins la categoria Treballs de Recerca: “Purificació d’aigües sostenible”, de la Júlia Cabré, del centre EDUCEM (Granollers); i “Quina és la qualitat del riu Congost?”, de la Ivana Rubio, de l’Institut Bellulla (Canovelles).

Dins de Treballs Escrits de Mòdul, s’ha atorgat un accèssit al treball “Macroinvertebrats aquàtics com a indicadors de la qualitat de l’aigua. Índex FBILL i IBMWP”, de la Cristina Burgos i la Sara Barril; també de l’Institut Rambla Prim.

L’acte de lliurament, celebrat ahir a la tarda a la seu de la Fundació RIVUS, ha aplegat estudiants, familiars, amics, professors i representants dels centres educatius dels alumnes guardonats. També hi ha assistit els membres del jurat Marina Garcia, professora de l’Institut de Sostenibilitat i Medi Ambient de Barcelona; Pere Grivé, vicepresident del Consorci Besòs Tordera, i Manel Poch, catedràtic d’Enginyeria Química de l’Institut de Medi Ambient de la Universitat de Girona. En representació de tots els membres del jurat, Poch ha estat l’encarregat de fer la valoració dels treballs presentats: “Ens ha sorprès el nivell i la qualitat, en línies general estan molt ben estructurats i, en molts d’ells, trobem una part experimental important i visions globals”, ha matisat.

Les alumnes han recollit els guardons de mans de Francesc Colomé, president de la Fundació RIVUS; de Marina Garcia; d’Andreu Iglesias, director d’Enginyeria, Operació i Manteniment de Sorigué; i de Susana Tintoré, directora de Relacions Institucionals i Comunicació Corporativa d’Iniciatives Socials de Grifols (ambdues empreses col·laboren amb les activitats d’educació ambiental que duu a terme la Fundació), juntament amb Míriam Roset, vídua de Sergi Mingote, qui va ser l’impulsor d’aquests premis durant la seva etapa com a president del Consorci Besòs Tordera. Recordem que Mingote, dedicat des de 2018 a la seva faceta d’alpinista, va perdre la vida el gener de 2021 en una expedició al K2, recollida ara en el llibre Soñar grande. El K2 invernal de Sergi Mingote, lliurat per la mateixa Míriam a les estudiants premiades.

“Aquests premis porten el seu nom i volem que representin també els seus valors: els de l’esforç, l’amor per la natura i el fet de veure la vida sempre com un repte, plena d’oportunitats d’aprendre coses noves”, ha destacat Colomé.

Els primers premis estan dotats amb xecs regal valorats en 250 euros per a la compra de material educatiu i els accèssits per valor de 150 euros. Els centres educatius reben xecs pel mateix import que els seus alumnes guardonats.

Ja es poden consultar les bases per participar en novena edició d’aquests premis. Es poden presentar treballs de Batxillerat, de Cicles Formatius de Grau Mitjà (CFGM) i de Cicles Formatius de Grau Superior (CFGS) dedicats a l’aigua (recurs escàs, ús, preservació, processos de depuració d’aigües residuals, sanejament, etc.) o als sistemes fluvials (espais verds naturals, fauna, flora, patrimoni, història, espais lúdics, esportius, socials, etc.).

Des de la seva primera edició, s’han reconegut prop d’una quarantena de treballs.