La Fundació RIVUS signa un acord de col·laboració amb Grifols per finançar les línies d’investigació dedicades al seguiment de la llúdriga i de peixos

La Fundació RIVUS, impulsada pel Consorci Besòs Tordera, ha formalitzat una col·laboració amb la companyia Grifols que s’ha compromès a col·laborar per tirar endavant diversos projectes de patrocini relacionats amb la recerca, la conservació i l’educació ambiental en l’àmbit dels sistemes fluvials.

Concretament, la multinacional aportarà 145.555 euros, entre els anys 2020 i 2022, que serviran per finançar dues de les vuit línies d’investigació i seguiment de l’Observatori RIVUS: mamífers, especialment centrat en el projecte de seguiment de lallúdriga, i peixos. “Aquests acords són fonamentals per a la nostra Fundació, ja que ens permeten abocar-hi més recursos per conèixer amb exactitud la situació dels nostres rius i donar-la a conèixer entre la ciutadania”, ha explicat Josep Monràs, president de la Fundació RIVUS.

En el cas de la línia dedicada a la llúdriga, recordem que Grifols ja va signar un conveni de col·laboració amb el Consorci Besòs Tordera per al període 2014-2018, que va servir per rehabilitar el tram final del camí del riu Tenes, comprès entre Parets i Montmeló, i per posar en marxa el projecte de seguiment d’aquest mamífer, que també compta amb la participació de Fundació Barcelona Zoo.

En aquests moments, ja s’ha aconseguit certificar la presència estable d’aquesta espècie clau a les dues conques, fins i tot de grups familiars amb cries, i s’ha dissenyat una exposició itinerant que ha visitat ja prop d’una cinquantena d’equipaments de diferents municipis. Per al seguiment de la llúdriga es duen a terme quatre campanyes anuals a les 47 estacions establertes, 24 a la conca del Besòs i 23 a la conca de la Tordera. El projecte preveu ara, entre altres actuacions, l’anàlisi d’ADN, que permetrà obtenir més dades dels diferents exemplars detectats i de la població.

Pel que fa a la línia de peixos, el seguiment es duu a terme mitjançant conveni amb la Universitat de Girona (UdG). L’estudi de les comunitats de peixos permet obtenir l’índex IBICAT (Índex d’Integritat Biòtica), així com informació relativa a la diversitat, l’abundància, la distribució de les espècies, l’estructura d’edats i l’estat de salut dels individus mitjançant l’observació en camp de la presència de paràsits o malformacions. Anualment, es realitzen tres campanyes anuals de mostrejos en 12 estacions de la conca del Besòs i 11 a la conca de la Tordera, a més de diferents activitats de demostració de pesca científica dirigides a la ciutadania.

Aquesta aportació de Grifols, a més d’ampliar el nombre de campanyes i d’estacions per al seguiment, permetrà l’elaboració de nou material divulgatiu, així com una exposició itinerant i l’execució d’activitats d’educació ambiental. “La renovació de l’acord de col·laboració amb la Fundació RIVUS és una mostra més del nostre compromís amb el medi ambient i la protecció de la biodiversitat en els entorns on la companyia opera, en línia amb l’Agenda 2030 marcada per l’Organització de les Nacions Unides”, ha afirmat Daniel Fleta, Chief Industrial Officer de Grifols.

Totes les línies de seguiment de l’Observatori RIVUS són un termòmetre per conèixer l’estat de qualitat actual i l’evolució dels sistemes fluvials de les conques del Besòs i de la Tordera. Els treballs de recerca es coordinen des de la Fundació RIVUS, mitjançant conveni amb l’Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals de la Universitat Autònoma de Barcelona (ICTA-UAB). Un dels objectius de la Fundació és que tota aquesta informació arribi a tota la ciutadania perquè gaudeixi els entorns i s’impliqui a l’hora de preservar-los.