El Grup Freudenberg aportarà fons a la Fundació RIVUS per subvencionar projectes mediambientals

La multinacional finançarà les línies d’investigació d’aus i macroinvertebrats de l’Observatori RIVUS durant els anys 2020, 2021 i 2022.

El grup tecnològic alemany Freudenberg ha aprovat una important donació a la Fundació RIVUS, creada pel Consorci Besòs Tordera, per tirar endavant diversos projectes de patrocini relacionats amb la preservació i l’educació ambiental.

Concretament, la multinacional destinarà els fons necessaris, entre els anys 2020 i 2022, per finançar dues de les vuit línies d’investigació i seguiment que té en marxa l’Observatori RIVUS: ocells i macroinvertebrats.

Dins de cadascuna d’aquestes línies es duen a terme treballs de recerca i dues campanyes anuals de mostreig per conèixer la seva presència i distribució arreu de les conques del Besòs i la Tordera, i s’inclou també la redacció d’informes amb tota la informació obtinguda.

Durant aquest trienni i gràcies a l’aportació de Freudenberg, es podrà fer arribar tota aquesta informació a la ciutadania mitjançant l’organització de matinals i jornades, l’elaboració de material de divulgació i el disseny i l’elaboració d’exposicions itinerants, entre altres actuacions previstes.

Totes les línies de seguiment de l’Observatori RIVUS són un termòmetre per conèixer l’estat actual i l’evolució dels entorns fluvials. Els treballs de recerca es dirigeixen des de la Fundació RIVUS, amb la coordinació de l’Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals de la Universitat Autònoma de Barcelona (ICTA-UAB). Un dels objectius de la Fundació és que tota aquesta informació arribi a tota la ciutadania perquè la gent conegui i gaudeixi els entorns i s’impliqui a l’hora de preservar-los.

En el cas concret de la línia de macroinvertebrats, el seguiment també compta amb el Departament d’Ecologia de la Universitat de Barcelona (UB). Els organismes macroinvertebrats, amb la seva presència o absència, aporten molta informació per poder determinar la qualitat biològica del sistema, atès que reflecteixen la qualitat de l’aigua en un cert període de temps.

Pel que fa a les aus, aquestes són uns magnífics indicadors de la qualitat del riu i el seu entorn. L’increment del nombre d’espècies d’aus, la quantitat d’individus d’una mateixa espècie i la seva variabilitat i dispersió esdevenen un bon indicador de la millora o estancament de la qualitat dels entorns fluvials. Així, en el cas de les conques del Besòs i la Tordera, la presència novament d’espècies tan emblemàtiques com el bernat pescaire o el blauet certifiquen la seva qualitat.