Les exposicions sobre biodiversitat de la Fundació RIVUS han visitat més d’una desena de municipis durant els darrers mesos

Aquest cap de setmana, han estat a la Festa Major del barri de Ponent a Granollers, dedicada al riu Congost

Durant tot el mes de setembre, s’instal·laran a la biblioteca d’Humanitats de la Universitat Autònoma de Barcelona

Els diferents mòduls del conjunt expositiu “Biodiversitat a les conques del Besòs i de la Tordera: la riquesa biològica i el valor dels nostres rius”, elaborades i dissenyades per la Fundació RIVUS, han visitat entre octubre de 2023 i juliol de 2024 un total d’11 municipis en una quinzena d’itineràncies. Aquest conjunt està format per les exposicions “Les aus”, “Els peixos”, “Amfibis i rèptils aquàtics”, “Els macroinvertebrats aquàtics” i “El retorn de la llúdriga”, formades per una sèrie de roll up i figures a escala real d’algunes de les espècies més emblemàtiques d’aquests grups de fauna.

Justament aquest passat cap de setmana, unes 500 persones han visitat tot aquest conjunt expositiu durant la Festa Major del barri granollerí de Ponent, que enguany ha estat dedicada a la fauna i l’entorn natural del riu Congost.

A partir d’aquest mes de juliol i fins a final de setembre, tot aquest conjunt expositiu s’instal·larà a la biblioteca d’Humanitats de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), on formarà part d’una mostra dins d’un projecte sobre rius urbans que el Departament de Geografia de la UAB està duent a terme en col·laboració amb la Fundació RIVUS, essent l’Observatori RIVUS i el riu Besòs un dels casos d’estudi.

Pel que fa a la resta d’itineràncies, detallem a continuació la seva cronologia:

• Juny: Instal·lació de les exposicions “Macroinvertebrats aquàtics”, “Els peixos” i “El retorn de la llúdriga” en el marc de la celebració, a Sant Adrià de Besòs, del Dia Mundial del Medi Ambient.
  • Maig: Mostra d’alguns plafons de les diferents exposicions i taller de dibuix amb les figures en el marc de la Fira EVC (Economia Verda i Circular) a Granollers. També durant aquest mes, s’instal·len les exposicions “Macroinvertebrats aquàtics” i “Amfibis i rèptils aquàtics” al Centre de Patrimoni Arqueològic i Natural Can Boet de Mataró.
  • Abril: Exposició “Les aus” al Centre Cívic i Cultural El Rieral a Bigues i Riells i estrena de l’exposició “Macroinvertebrats aquàtics” a la Biblioteca de Sant Celoni en el marc del projecte Llegim el riu.
  • Març: Exposició “Amfibis i rèptils aquàtics” a la Biblioteca Les Escoles Velles d’Aiguafreda i al Centre Cívic Biblioteca de Bigues i Riells.
  • Febrer: Mostra conjunta de les exposicions “Amfibis i rèptils aquàtics”, “Els peixos”, “Les aus” i “El retorn de la llúdriga” a la Granja Soldevila de Santa Perpètua de Mogoda.
  • Gener: Exposició “Amfibis i rèptils aquàtics” en el Centre Cívic Biblioteca de Figaró-Montmany.
  • Desembre: Mostra de figures en el marc de la Fira de Nadal i exposicions “Les aus”, “El retorn de la llúdriga” i “Amfibis i rèptils aquàtics” a les Franqueses del Vallès.
  • Novembre: Taller de dibuix amb les figures en el marc de l’activitat Itinerari per l’Arbreda de l’Alomar a la Llagosta.
  • Octubre: Taller de dibuix amb les figures amb motiu del Dia de la Riera, celebrat a Palau-solità i Plegamans.

L’objectiu de tots aquests materials, elaborats a partir dels resultats obtinguts en el marc de l’Observatori RIVUS, és donar a conèixer entre la ciutadania els valors dels sistemes fluvials i la seva biodiversitat, i promoure així la seva conservació.

Aquestes itineràncies i l’elaboració dels mòduls sobre macroinvertebrats i amfibis i rèptils aquàtics formen part del projecte “Activitats d’educació ambiental i divulgació entorn els espais fluvials a les conques del Besòs i de la Tordera” finançat dins la convocatòria de “Subvencions per a entitats ambientals sense ànim de lucre per al desenvolupament de projectes i activitats destinades a l’educació i sensibilització ambiental i a la participació ciutadana” de la Diputació de Barcelona.

En l’elaboració d’aquests materials també s’ha comptat amb el suport de la Fundació Barcelona Zoo, el Consorci Besòs Tordera i les empreses Sorigué, Grifols i Freudenberg.

Per sol·licitar aquestes exposicions, disponibles per a ajuntaments i equipaments municipals, entitats, etc., cal contactar amb rivus@fundaciorivus.cat.

Plafons de les exposicions sobre peixos i amfibis i rèptils aquàtics a Bigues i Riells.