Un treball sobre les fonts del Pla de l’Estany i un altre sobre l’avifauna del riu Besòs, guanyadors del IX Premi de Treballs Acadèmics Sergi Mingote

En total, s’han distingit cinc treballs procedents d’instituts de Banyoles, Barcelona, la Garriga i Mataró

El treball de recerca “Dolls d’aigua. Estudi de les fonts del Pla de l’Estany”, de l’Esteve Massanes, de l’Institut Pla de l’Estany (Banyoles), i el treball escrit de mòdul “Avifauna de la conca del riu Besòs”, de la Sofia Mañach i el Josep Reviriego, de l’Institut Rambla Prim (Barcelona), s’han endut els primers premis de la novena edició del Premi de Treballs Acadèmics Sergi Mingote.

També s’han atorgat dos accèssits dins la categoria Treballs de Recerca: “El Congost és un riu inundable?”, del Pau Moreno, de l’Institut Vil·la Romana (la Garriga); i “L’efectivitat de la transmissió de coneixements científics als infants a través d’un àlbum il·lustrat”, de la YouYou Pan, de l’Institut Miquel Biada (Mataró).

Dins de la categoria Treballs Escrits de Mòdul, s’ha atorgat un accèssit al treball “Estudi de la flora aquàtica al riu Besòs”, del Cristian Jesús Lambis, també de l’Institut Rambla Prim.

L’acte de lliurament, celebrat ahir a la tarda a la seu de la Fundació RIVUS, ha aplegat estudiants, familiars, amics, professors i representants dels centres educatius dels alumnes guardonats. També ha comptat amb la presència de representants del jurat i de les empreses Sorigué i Grifols, que donen suport a les iniciatives d’educació ambiental de la Fundació.

Els estudiants han recollit els guardons de mans de Josep Monràs, president de la Fundació RIVUS; Óscar Sierra, president del Consorci Besòs Tordera; Juan Ignacio García, director general d’Aigua i Indústria de Sorigué; Andreu Iglesias, director d’Enginyeria, Operació i Manteniment de Sorigué; Albert Salas, Director, Global Energy and Environment de Grifols, i Paula Garcia, Corporate Communications de Grifols.

Els membres del jurat Montse Viñas, biòloga i professora de l’Institut Torre de Malla de Parets del Vallès; Mar Garcia, vicepresidenta del Consorci Besòs Tordera, i Manel Poch, catedràtic d’Enginyeria Química de l’Institut de Medi Ambient de la Universitat de Girona han estat els encarregats d’avaluar els treballs presentats. En representació de tots ells, Viñas ha fet arribar als estudiants les valoracions globals i individuals dels treballs. “Heu fet una feina rigorosa i acurada. Hem rebut treballs ben diversos: d’uns ens ha sorprès la seva originalitat; d’altres, el seu rigor científic. Sens dubte, podeu sentir-vos ben orgullosos”, ha puntualitzat.

Montse Viñas fent la valoració global dels treballs.

Josep Monràs, president de la Fundació RIVUS, ha estat l’encarregat de donar la benvinguda a l’acte, durant el qual ha tingut emotives paraules de record i agraïment a la figura de Sergi Mingote, qui va ser president del Consorci entre 2011 i 2018 i impulsor d’aquests guardons. “L’amic i company Sergi Mingote era un enamorat de la natura, de la muntanya, del medi ambient… i va voler amb aquests premis encomanar aquest interès a les noves generacions”, ha matisat. Per a Monràs, “aquesta iniciativa, juntament amb el suport dels centres educatius i les famílies, està posant la llavor perquè demà tinguem biòlegs, investigadors o ambientalistes que treballin per millorar els entorns fluvials i per tenir cura del medi ambient”.

Sierra també ha tingut paraules de record per a Sergi Mingote i ha agraït als alumnes participants en el certamen “la seva contribució a l’estudi de la natura i el medi ambient”.

L’acte també ha comptat amb la presència de Míriam Roset, vídua de Sergi Mingote, qui ha lliurat a tots els guardonats un exemplar del llibre Soñar grande. El K2 invernal de Sergi Mingote, on es recull l’expedició al K2 on l’alpinista va perdre la vida el gener de 2021.

Els primers premis s’han endut a més xecs regal valorats en 250 euros per a la compra de material educatiu i els accèssits per valor de 150 euros. Els centres educatius han rebut xecs pel mateix import que els seus alumnes guardonats.

Ja es poden consultar les bases per participar en la novena edició d’aquests premis. Es poden presentar treballs de Batxillerat, de Cicles Formatius de Grau Mitjà (CFGM) i de Cicles Formatius de Grau Superior (CFGS) dedicats a l’aigua (recurs escàs, ús, preservació, processos de depuració d’aigües residuals, sanejament, etc.) o als sistemes fluvials (espais verds naturals, fauna, flora, patrimoni, història, espais lúdics, esportius, socials, etc.).

Des de la seva primera edició, ja s’han reconegut més d’una quarantena de treballs.